Vysoký cholesterol je považován za jednu z nejvážnějších, ale bohužel také nejběžnějších civilizačních chorob v současnosti. Jaká je nejlepší dieta při vysokém cholesterolu?

Dieta na snížení cholesterolu

Při vysokém cholesterolu je nejdůležitější omezit příjem sacharidů, zejména rafinovaného cukru, potravin z bílé mouky a obecně potravin s vysokým glykemickým indexem. Doporučuje se také zvýšit příjem omega-3 mastných kyselin. Dále je velmi důležitý pravidelný pohyb, alespoň půlhodina 3-4× týdně. A jaké potraviny jsou při zvýšených hladinách cholesterolu nejlepší?

Maso a masné výrobky

Konzumujte zejména libové druhy masa. Z uzenin si můžete dopřát drůbeží šunku, ovšem pouze s obsahem více než 80 % masa. Naopak omezte salámy a párky a zcela vynechte tučná masa a uzeniny s obsahem masa pod 70 %.

Ryby

Ryby jsou skvělým zdrojem omega-3 mastných kyselin a doporučuje se dopřát si alespoň jednu porci ryby za týden. Ideální je konzumovat ryby bez kůže, ryby s kůži jezte jen v omezenější míře.

Mléčné výrobky

Mléko a výrobky z něj konzumujte nízkotučné a polotučné. Máte-li rádi plnotučné produkty, nemusíte je zcela vynechávat, výrazně je ale omezte. Vyhněte se také šlehačkám a smetanám.

Sýry

Sýry, které mají do 30 % tuku v sušině, jsou spolu s nízkotučnými, krémovými a cottage sýry skvělými bojovníky proti vysokému cholesterolu. Ze svého jídelníčku byste rozhodně měli zcela vyřadit smetanové sýry a sýry obsahující více než 45 % tuku v sušině.

Jogurty

Nejlepší jsou bílé jogurty a jogurty s nízkým obsahem tuku (do 3 %). Ovocné jogurty si můžete také dopřát, ovšem zaměřte se na výrobky bez cukru. Slazené jogurty nebo jogurty s více než 4 % tuku úplně vynechejte.

Ovoce a zelenina

Z ovoce a zeleniny jsou při boji s vysokým cholesterolem stejně vhodné všechny druhy. Mnohem více záleží na jejich přípravě. Čerstvé jsou nejlepší, ovšem nevadí ani tepelně upravené. Problém nastává pouze u smažení, což je způsob přípravy zcela nevhodný. Nakládané ovoce a zeleninu konzumujte v omezené míře, ale vynechejte marmelády a džemy s vysokým obsahem cukru.

Pečivo

Zcela nevhodné jsou produkty z bílé pšeničné mouky, tedy z klasické pšenice. Místo nich dejte raději přednost celozrnnému nebo žitnému pečivu.

Přílohy

Při vysokém cholesterolu byste rozhodně neměli konzumovat smažené přílohy. Příliš vhodné ale nejsou ani knedlíky a samozřejmě také těstoviny z klasické bílé mouky. Zkuste je nahradit celozrnnými variantami. Vhodnými přílohami jsou také brambory, rýže, pohanka, quinoa a bulgur s kuskusem, ideálně také v celozrnné podobě.

Vejce

Vejce patří k jedněm z nejlepších bojovníků s vysokým cholesterolem. Lékaři obecně doporučují konzumovat až sedm vajec týdně, což prospěje vašemu zdraví celkově.

Tuky

Kromě živočišných tuků z masa a mléčných výrobků zařaďte do jídelníčku také ty rostlinné. Používejte kvalitní oleje jako je olivový, řepkový či lněný; slunečnicový jen výjimečně. Chcete-li, aby váš vysoký cholesterol dieta snížila, kupujte kvalitní rostlinné margaríny a vyhněte se margarínům obsahující ztužené tuky. Skvělým zdrojem zdravých rostlinných tuků jsou také ořechy a semínka.

Proč je vysoký cholesterol tak nebezpečný?

Zvýšené hladiny špatného cholesterolu v krvi jsou nebezpečné zejména kvůli ateroskleróze, tedy špatné průchodnosti cévních stěn, a kvůli zvyšování krevního tlaku. Vysoký krevní tlak výrazně zvyšuje riziko infarktu myokardu, cévní mozkové příhody nebo srdečního selhání. Jeho největším problémem je ale to, jak nenápadně se projevuje. Často se odhalí až tehdy, kdy je jeho léčba velmi problematická. A jaký má vysoký tlak příznaky? Mezi ty nejběžnější patří bušení srdce, závratě, bolesti hlavy, mravenčení prstů, zmatenost a únava.

Snižte cholesterol přírodními doplňky stravy

Existuje několik přípravků, které vám s vysokým cholesterolem pomohou. Jedním z nich je Masticha Vena. Jedná se o ryze přírodní produkt, který obsahuje velké množství flavonoidů a polyfenolů. U těchto látek byly prokázány příznivé účinky nejen na cholesterol, ale také na krevní tlak, trávení a imunitní systém. Masticha Vena obsahuje pravou Chioskou mastichu, extrakt z olivovníku, extrakt z červených hroznů, piperin, resveratrol a výtěžek z granátového jablka.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno