Noční probouzení = nespavost

Pokud se v noci probouzíte, nutně to neznamená, že trpíte nespavostí. Záleží totiž na tom, z jakého důvodu jste v noci vzhůru. Na vině může být celá řada faktorů, od matrace přes prostředí ložnice až po stres a psychické rozpoložení. Nejdříve tedy zapátrejte po příčině a pokuste se ji odstranit.

 

Spánek se dá „dohnat“

Přes týden vstáváte brzy, takže se už od pondělí těšíte, jak to doženete o víkendu. Na to ale můžete rovnou zapomenout, nic takového totiž nefunguje. Spánkový deficit nelze dospat, neboť čím víc spíte, tím unaveněji se cítíte. Snažte se proto dodržovat pravidelný „spací rytmus“ – choďte spát ve stejnou dobu každý den a stejně tak i vstávejte.

 

Osm hodin je minimum

Denně byste měli spát osm hodin. Tato doba je však pouze orientační, neboť značí průměr. Doba spánku patří mezi individuální záležitosti, záleží tak na každém z nás, kolik si jeho tělo řekne. Někomu stačí k dostatečné regeneraci pět hodin, jiný potřebuje třeba devět, aby byl fit. Důležitější než kvantita je kvalita spánku. Na ní se velkou měrou podílí „svatá spánková trojice“ – kvalitní matrace, postelový rošt a pohodlná postel.

Při spánku odpočívá i mozek

Toto je velmi zakořeněný mýtus. Spánek je nezbytný pro odpočinek těla, mozek ale pořád pracuje a nikdy nespí. Během spánku však dochází k útlumu činností nervové soustavy. Mozek i během noci ovládá řadu tělesných funkcí. Sleduje činnost srdce i dýchání, vytváří a upevňuje vzpomínky, třídí informace, dělá si pořádek v nashromážděných datech…

 

Počítání oveček

Počítání oveček opravdu nepomáhá. Podle vědců je daleko efektivnější představovat si klidnou krajinu, která ve vás vyvolá pocit uvolnění. Pokud se vám ani přesto nedaří „zalomit“, raději vstaňte a věnujte se nějaké odpočinkové činnosti. Jakmile vás unaví, odeberte se rychle zpátky do vaší postele.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno