Co je aquaplaning?

Aquaplaning je ztráta kontaktu pneumatiky s povrchem vozovky. Vzniká působením rychlosti vozidla a vrstvy vody, kde se před kolem zvyšuje tlak hrnoucí se vody a pneumatika se postupně zvedá z vozovky. Při dalším zvyšování rychlosti nebo výšky vodního sloupce se vodní klín dostává stále více pod pneumatiku, až ji nakonec úplně oddělí od povrchu vozovky a začne po vrstvě vody klouzat.

Jak poznat vznik aquaplaningu? Největší vliv na vznik aquaplaningu má výběr pneumatik. Aquaplaning se nejčastěji objeví u předních kol. V případě předního pohonu o sobě dá vědět náhlým nárůstem otáček motoru. Nebezpečnější je, vznikne-li aquaplaning na zadní nápravě. Zpočátku není znát žádný příznak, náhle záď vozu začne klouzat, tlačí se dopředu a vozidlo jde do smyku.

 

Jak se chovat při aquaplaningu?

Pokud se do této situace dostanete, je důležité pevně držet volant, vyšlápnout spojkový pedál a ubrat plyn. Nezmatkujte, nebrzděte ani nepřidávejte plyn. Vyčkejte, až pneumatiky znovu získají kontakt s vozovkou.

Co proti aquaplaningu dělat? Dezén pneumatik, se kterým vám poradí v pneuservisu, musí být navržen tak, aby byla voda dostatečně rychle a v odpovídajícím množství odváděna od středu ven. Riziko aquaplaningu však stoupá, máte-li na vozidle sjeté pneumatiky. Odpovídající odolnost vůči aquaplaningu je při hloubce dezénu 3 mm a více. Pokud se budeme držet striktně podle zákona, tak musíme počítat s tím, že při hloubce dezénu 1,6 mm dokáže pneumatika odvést pouhých 14% vody. Při hloubce 3 mm je to asi 30% vody ve srovnání s novou pneumatikou.

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno