Automobily na plyn už nejsou na dnešních silnicích nic neobvyklého. Dříve byli řidiči takových aut považování za výstřední a auta na plyn nebezpečná. Jaký je rozdíl mezi LPG a CNG a proč se vyplatí „šlápnout na plyn“ vám poradí společnost LAMA energy.
Vozidlo poháněné plynem, ať už CNG nebo LPG, vyjde levněji a je šetrnější k životnímu prostředí ve srovnání s benzínovým a dieselovým pohonem. Je to především z toho důvodu, že spalování je čistší, s nižšími emisemi pevných částic a oxidu dusíku. Bonusem je, že CNG i LPG vyjde levněji i na benzínkách!
Popišme si nyní obě dvě látky. LPG, neboli liquid petroleum gas (kapalný ropný plyn), je vedlejším produktem při těžbě a zpracování ropy. V nádržích automobilů je v kapalném skupenství, a poněvadž je těžší než vzduch, nedochází při případném úniku k samovolnému odvětrání. Právě i proto nesmí tato vozidla parkovat v podzemních garážích. Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty. V České republice je již velká síť zhruba 800 čerpacích stanic. „Přestavba auta na LPG pohon vás vyjde na 20 000 až 30 000 korun, samozřejmě dle typu motoru. Existuje také možnost umístit nádrž do prostoru rezervy bez omezení zavazadlového prostoru a při zachování původní nádrže. Jako nevýhoda se může jevit proměnlivá kvalita plynu a litrová spotřeba LPG vůči benzínu. Nicméně spotřeba vyjde cenově na cca 40 % ceny benzínu,“ radí specialista na komunikaci Andrej Čírtek z LAMA energy.
CNG – compressed natural gas je zemní plyn ve stlačené podobě. Stejným způsobem se také využívá pro pohon biometan, který má identické složení, avšak vzniká z obnovitelných zdrojů či odpadů, takže je nezávislý na těžbě ropy. V nádržích se látky udržují v plynném skupenství, jsou lehčí než vzduch, a proto při případném úniku dochází k samovolnému odvětrání. Při spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty, zároveň také o desítky procent nižší než u LPG. Stálá kvalita plynu zajišťuje tichý chod motoru. Úspory nákladů oproti benzínu se pohybují okolo 60 % a oproti naftě 40 %. Existuje široká nabídka originálně upravených vozů bez záboru zavazadlového prostoru. Za předpokladu, že jsou zajištěny potřebné revize a přizpůsobena vzduchotechnika, může vozidlo na CNG parkovat v podzemních garážích. BioCNG je možné vyrábět z odpadů, např. z čističek odpadních vod, skládek a z obnovitelných zdrojů, jako jsou kukuřice či tráva. Efektivní je využívání CNG verzí vozidel nákladní a autobusové dopravy. Nevýhodou je menší síť čerpacích stanic, kterých ještě není ani 100. Ještě řidší je síť servisní. Samozřejmě i pořízení továrně upravené CNG verze automobilu vyžaduje vyšší náklady.
Každý z nás jistě ocení levnější pohon. Díky tomu vznikl obrovský byznys dodatečných přestaveb aut, také samotní výrobci vozidel obratně začali vyrábět nové druhy uzpůsobených automobilů. Z LPG i CNG se tak postupem času stala samozřejmá součást našeho automobilového světa.