Přechod dětí z prvního stupně na druhý může být v mnoha případech obtížný. Najednou se objevuje mnohem více předmětů i povinností. Jak se dětem na druhém stupni při učení věnovat?
Děti musí ovládat základy
Aby se děti hned na začátku šesté třídy nezasekly, je velmi důležité, aby bezpečně ovládaly veškeré základy. Pokud jim dělá problém látka probíraná v předchozích ročnících, jen těžko na ní budou moct stavět. V takovém případě může pomoct doučování dětí.
Zároveň je důležité, aby dítě už z prvního stupně mělo určité návyky a vědělo, jak k učení přistupovat. Zopakujte mu proto klidně znovu, že učení není o tom se danou látku nabiflovat nazpaměť. Ale že je mnohem důležitější učivu rozumět a dokázat jej parafrázovat vlastními slovy.
Umožněte dětem učinit objev
Děti mají tendenci sledovat to, co se děje okolo nich a opakovat to. Pokud tedy k učení zaujmete určitý přístup, budou jej děti přirozeně následovat. Ratolesti zkrátka a jednoduše přebírají to, co vidí. Snažte se jim tedy ukazovat, jak na danou věc přijít, ale umožněte jim také to, aby učinily své vlastní poznání.
Pamatujte na to, že aby dítě dokázalo pochopit nějakou látku, je bezpodmínenčně nutné, aby rozumělo opravdu každému slovu (respektive větě). Vyzvěte jej, aby vám naučenou látku odvyprávělo vlastními slovy. Ptejte se jej na to, co vám není jasné a nechte si to od něj vysvětlit. Díky tomu se dítě v učivu zdokonalí a bude mu opravdu rozumět.
Na druhém stupni jsou již na děti kladeny větší nároky. Proto se může stát, že se jim v jednom dni sejde hned několik testů a zkoušení. To může vyžadovat mnohem delší přípravu z vaší strany. Dítěti se však snažte věnovat. Jakmile uvidí, že i takový den zvládlo, bude opět o něco samostatnější a časem už u společného učení nebudete trávit tolik času.
Více informací ze světa vzdělávání najdete na www.basic.cz.